Scénická žatva 2024, profilovka (orezaná)

Kedy už? alebo ženský manifest zo Žiliny

Už viaceré inscenácie na 102. Scénickej žatve tematizovali dospievanie, búriace sa hormóny, pocity, ktoré lomcujú násťročnými, ich strachy, túžby a potrebu komunikovať o nich. Do tejto línie zapadla aj inscenácia , ktorú do Martina z neďalekej Žiliny priviezol súbor LET. Tri herečky v nej prostredníctvom textov autoriek Mirky Ábelovej a Rupi Kaur priniesli krátku, no údernú správu o tom, aké je existovať v ženskom tele, ktoré dospieva a hormonálne dozrieva. Ústrednými témami sa stali objektifikácia tela, komplexy a túžba po (seba)prijatí, ale predovšetkým menštruácia.

Aj v 21. storočí, keď ľudstvo dosiahlo vo väčšine oblastí obrovské pokroky, je to téma stále pre časť spoločnosti tabuizovaná. Tento fakt zviditeľnila o.i. práve indicko-kanadská poetka Rupi Kaur, keď v roku 2015 na Instagrame v rámci umeleckého výskumu zverejnila fotografiu seba samej s krvavým fľakom na nohaviciach. Okrem toho, že sociálna sieť fotografiu opakovane stiahla, si Rupi vyslúžila mnohé znechutené a mizogýnne komentáre, vrátane vyhrážok znásilnením a smrťou. Otvorene hovoriť o prirodzenosti tohto biologického procesu a o jeho sprievodných javoch je dôležité najmä pre násťročných, čo v inscenácii demonštruje aj trefná anketová nahrávka s váhavými odpoveďami respondentov-chlapcov, ktorí mali odpovedať na otázku, čo to tá menštruácia vlastne je.

Tri mladé ženy nás vo svojom javiskovom mini-manifeste vťahujú do svojho prežívania okolnosti dospievania – kladná odpoveď na otázku „už?“ otvára sériu obrazov, ktoré napriek použitiu textových predlôh môžeme vnímať ako tlmočenie ich vlastnej perspektívy. Vidíme dievčatá, ktoré si raz metaforickejšie (cez bozk a odtlačok rúžu), inokedy explicitnejšie (požičanie hygienických pomôcok) odovzdávajú skúsenosti; dievčatá, ktoré v zrkadlách skúmajú svoje nové krivky; dievčatá, ktoré sa v pohodlnom oblečení a s teplým čajom snažia prečkať fyzicky bolestivé chvíle. Pomáhajú si pritom jednoduchými prostriedkami, vnímame predovšetkým hereckú suverenitu a prirodzenosť trojice aktérok. Z ich práce s rekvizitou cítiť bábkarskú poučenosť vedúcej súboru Barbory Juríčkovej – zrkadlá sa napríklad stávajú tabuľami, na ktoré herečky píšu rôzne stereotypné a urážlivé výroky. Vzburu voči negatívnym komentárom a cudzím predstavám o tom, ako by mali ich telá vyzerať a ako fungovať, zas demonštrujú ich zotieraním a oslobodzujúcim hádzaním mokrých špongií do tabúľ. Inscenácia vrcholí momentom uvoľňujúceho tanca, počas ktorého sú dievčatá samými sebou a nemusia sa prispôsobovať žiadnym normám.

V inscenácii sa stretlo dôležité dramaturgické rozhodnutie, odhodlanie a odvaha hovoriť na javisku o prejavoch sexuality, ktoré by konzervatívnejšia časť spoločnosti najradšej vytesnila zo spoločenského diskurzu. Práve uvažovanie o tom, prečo mladí muži v nahrávkach, ktoré tvorivý tím urobil, pôsobia zmätene, prípadne replikujú často pejoratívne klišé o ženách a ich telách, by mohlo byť nadstavbou či pomyselným rozšírením inscenácie. Mnohé ich vyjadrenia totiž odkazujú na pretrvávajúce rodové stereotypy vo výchove a socializácii detí a tiež vo verejnom priestore, v médiách a podobne. Pritom po roku 2015, ktorý bol vyhlásený za rok menštruácie, by sme UŽ naozaj mohli otvorene a vecne hovoriť o fyziológii ľudských orgánov, pomenúvať veci pravým menom a prestať redukovať ženy na telá, ktoré sa majú len páčiť a byť k dispozícii. UŽ sa neviem dočkať, keď sa k tomu dopracujeme – možno aj s pomocou divadla a inscenácií ako je .

Martina Mašlárová