Scénická žatva 2024, profilovka (orezaná)

Reflexia sobotných prednesov

Ester Fudalyová
Bertolt Brecht – Potomkom

Bertolt Brecht v nijakom prípade nie je ľahký oriešok. Jeho básne otvorene reagujú na vojnu, môžu sa teda zdať mimoriadne aktuálnymi. Nedá sa však nevidieť jeho ľavicová orientácia a politická angažovať a pri dôslednejšom čítaní môže byť ťažké prijať jeho dielo ako univerzálne aktuálne. V tom prípade je, samozrejme, rozumné pokúsiť sa urobiť koláž z fragmentov básní a takpovediac „vybrať to, čo sa nám hodí“. Vystavíme sa tým však riziku, že textová predloha sa stane trochu nesúrodou. V prípade mladej recitátorky Ester Fudalyovej sa trochu obávam, že snaha o aktuálnosť a údernosť v kontexte našej vlastnej existencie v čase a priestore vojenského konfliktu ju trochu zaviedla. Brechtove básne sa v jej podaní na prvý pohľad síce zdajú byť objavné a naliehavé, akosi však nie sú v súlade s osobnosťou recitátorky. Ester má veľmi jemný, kultivovaný prejav i zjav, nepochybne je disponovanou recitátorkou. V jej podaní si viem predstaviť množstvo skvelej poézie, s ktorou by sa dokázala vnútorne stotožniť a svedčala by jej o chlp viac ako angažované Brechtove básne.

Andrej Rácz
Christian Morgenstern – Šibeničné piesne

Ak máte chuť na hru s rytmom, zvukomalebnosťou či trochu experimentovania s mimickým výrazom, vyberte si z našej ponuky dielo Christiana Morgensterna! Andrej Rácz tak urobil  a neoľutoval! A neoľutovali sme ani my, diváci v sále. Andrej je skúsený recitátor a nadobudla som dojem, že celkom presne pozná svoje vnútorné i fyzické dispozície. V Šibeničných piesňach zručne narába so zvukom, ale i obrazom. Jeho prednes má takmer kvalitu „hereckého výstupu“, nestráca v ňom však nadhľad a je zrejmé, že širokú škálu výrazových prostriedkov používa vedome, s mierou veľmi príjemne balansujúcou na hornej hranici našich očakávaní v súvislosti s disciplínou umeleckého prednesu. Popritom však báseň v Andrejovom podaní nestráca obsah, obrazy servíruje tak, ako ich vytvára vo svojej predstave a túto schopnosť považujem (v prípade Andreja Rácza, ale i ďalších recitátoriek a recitátorov) za kľúčovú.

Katarína Šafaříková