PermaKultúra 99 – trvalo udržateľný žatevník číslo 2.
Druhé číslo trvalo udržateľného žatevníka.
SPOZA EKOPONY: Za poslušné Slovensko
Pozvať na rande čerstvú známosť do divadla na satirické divadlo nie je vždy dobrý nápad. Hrozí, mentálna disharmónia. A keď sa ťa v hľadisku herec otvorene, pred všetkými opýta, koľko stálo tvoje miesto, to len začína zábava.
SPOZA EKOPONY: Upcyklovaný Tajovský
Už na prvý pohľad majú divadelníci z Ploštína princípy udržateľnosti v malíčku – na scéne vidíme samé trváce prírodné materiály, žiadne plasty a univerzálna Ikea. Navyše, hoci siahli po jednej z najopotrebovanejších predlôh v ochotníckom divadle vôbec, Tajovského Matke, svojpomocne si ju vynovili.
SPOZA EKOPONY: Tyru si demokraticky zvolili, aby ju mohli šikanovať
S uvedomelou mládežou si neradno zahrávať, povedal niekedy niekto. Vskutku, detský recitačný kolektív DDS DRIM nenecháva nitku suchú na žiadnej vážnej spoločenskej otázke – šikane, tyranii či vojne. Neprináša však takýto vycibrený senzibil na svetové problémy aj stopové prvky depresie?
NOČNÉ KOMPOSTOVISKO: Kapela s poéziou v mozgu
Napriek expresívnemu názvu päťčlennej kapely okolo známeho divadelníka Patrika Lančariča priniesol Brajgel viac kontemplatívny zážitok. No rozhodne urobil (ne)poriadok v literárnych vedomostiach poslucháčov. Vedeli ste, kto po prvýkrát použil pojem android? Nie? Mali ste byť na koncerte.
EKOKRITICKÝ PANEL: Každý z nás niekedy niekam nepatril
V zásade je jedno, či ste škôlkar, školák alebo pracujete. Každý z nás dôverne pozná ten pocit tlaku, keď sa má zaradiť do kolektívu a má intenzívny pocit, že doň skrátka nepatrí.
EKOKRITICKÝ PANEL: V Matke sa našlo niekoľko trhlín, ale aj disciplinovaný herecký súbor
Inscenovanie slovenskej klasickej dramatickej literatúry je vždy a všade nielen výzvou, ale aj záväzkom tvorcov.
EKOKRITICKÝ PANEL: Materiál je potrebné nielen zbierať, ale aj triediť
Svet sa neodvratne mení. Píšu o tom noviny, vysielajú televízne stanice, učia sa o tom deti. Vzniká paradox, že pokrok znamená zároveň ohrozenie.
EKO ĎALEJ?: Dôležité je pestovať podhubie pre komunity
Slovom „kríza“ sme v najrôznejších súvislostiach atakovaní denne: kríza klímy, kríza štátu, kríza Európskej únie, identity, reality… O tom, ako sa dá aj napriek neľahkým časom byť inšpiratívne aktívny sme sa rozprávali s riaditeľkou Turčianskeho kultúrneho strediska v Martine (TKS) Soňou Buckulčíkovou a metodikom pre divadlo Milanom Herčútom.
MONOKULTÚRY: Prirodzenosť nadovšetko
Rozhovor s recitátorkou Ivetou Kloptovou o Vande Rozenbergovej, tréme a vlastnej poetickej tvorbe.
MONOKULTÚRY: Sila krehkej zraniteľnosti
Poviedka Vandy Rozenbergovej zo zbierky Slobodu bažantom je dobrým textovým materiálom pre javiskové spracovanie, a to zjavne aj vo forme umeleckého prednesu.
SPOZA EKOPONY: Komu patrí srdce?
Režisér Michal Tomasy pripravil hru Ivana Bukovčana v štýle americkej buffonády. A ako strážca kľúča vpustil k Luigimu (Miroslav Števko) do cely šesť záujemcov o jeho srdce.
SPOZA EKOPONY: Sci-fi podľa skutočnej udalosti
Znie to ako sci-fi, no tvorcovia a protagonisti rozprávky Čáry-máry ešte pred pár dňami museli inscenáciu kompletne prekopať.